Radio Białystok | Wiadomości | Nowe technologie coraz częściej wykorzystywane w polskich szkołach
Nie tylko tablice interaktywne i roboty edukacyjne, ale też drukarki 3D i okulary do wirtualnej rzeczywistości - to coraz powszechniejszy sprzęt wykorzystywany w edukacji w podlaskich szkołach.
Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.
W piątek (31.03) z okazji Dnia Nowych Technologii w Edukacji część placówek na otwartych lekcjach pokazywała, w jaki sposób uczniowie korzystają z technologicznych gadżetów.
Jedną z lekcji - w jakiej mogliśmy uczestniczyć - była biologa w szkole w Tykocinie.
- Uczniowie przy pomocy gogli VR poznawali budowę układu nerwowego. Mogli "wniknąć" do komórki nerwowej, zobaczyć ją z wielu stron i dokładniej poznać jej budowę. To nieporównywalnie inny przekaz od obrazków w podręczniku - mówi nauczycielka biologii z zespołu Szkół w Tykocinie Agnieszka Przeździecka.
Dodaje, że szkoła już od kilku lat korzysta z tablicy interaktywnej, a od niedawna także i z możliwości wirtualnej rzeczywistości. - Uczniowie przyswajają wiedzę szybciej, łatwiej jest też im wytłumaczyć zawiłe zagadnienia - mówi.
Sami uczniowie przyznają, że technologia to nieodzowna część ich życia i bez niej uczenie się byłoby trudniejsze.
- Na przykład pozornie zwykła zabawa z edukacyjnymi robotami może nas przygotować do późniejszego programowania - mówią uczniowie.
Pytani, czy i tak nie mają przesytu nowych technologii - odpowiadają, że trzeba znajdować w tym umiar.
Pokazowym lekcjom w Tykocinie przyglądał się też wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski. W jego opinii w obecnych czasach szkoły nie mogą uciec od wykorzystywania nowych technologii, bo nie mogą być oderwane od rzeczywistości.
- Nowe technologie są po to, aby dzieci w sposób atrakcyjny mogły uzyskać wiedzę i zdobyć nowe umiejętności i gdyby była tylko kreda i tablica, to trudno byłoby przekazać ogromną wiedzę - mówi Dariusz Piontkowski.
Dodał, że szkoły się zmieniają nie tylko w dużych miastach, ale też i w niewielkich miejscowościach. - Musimy przegotowywać uczniów do życia w świecie, którego jeszcze nie znamy - powiedział wiceminister.
Dzięki tej inwestycji uczniowie mogą poznawać nowe technologie motoryzacyjne - np. budowę aut hybrydowych. W Centrum Szkolenia Zawodowego w Łapach powstała pracownia samochodowa.
Pięć wyremontowanych sal gimnastycznych, nowe pełnowymiarowe boisko do piłki nożnej, bieżnia oraz boisko do siatkówki. W Szkole Podstawowej nr 5 im. Alfreda Wierusza-Kowalskiego w Suwałkach oficjalnie otwarto warty 20 mln zł kompleks sportowy.
Zachęceniu młodych ludzi do świadomej edukacji z rozwijających się nowych technologii, które będą dominować w gospodarce, ale też pokazaniu im zagrożeń związanych np. z hejtem w Internecie, służy kampania społeczno-edukacyjna "+wkręć się w technologię!", którą rozpoczęła Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego i Instytut Polska Przyszłości im. Stanisława Lema.
Ponad 1,1 mln zł na rozwój czytelnictwa otrzymają placówki oświatowe w województwie podlaskim - poinformowano w poniedziałek (20.03) na konferencji prasowej w Białymstoku. Wsparcie trafi do 187 bibliotek w szkołach i przedszkolach a także do bibliotek pedagogicznych.
Do tej pory wnioski mogły składać tylko szkoły, które wcześniej z tego wsparcia nie korzystały. Od poniedziałku (20.03) od 10:00 taką możliwość mają już wszystkie. Chodzi o program "Poznaj Polskę", czyli o dofinansowanie szkolnych wycieczek.
To sposób na przybliżanie historii Polski w nowoczesny sposób. Uczniowie Zespołu Szkół im. Armii Krajowej w Brańsku wzięli udział w pokazach filmowych w technologii wirtualnej rzeczywistości.
Lekcję historii z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości zorganizowano w podstawówce w Wiźnie. To jedna z nielicznych podlaskich szkół, w której realizowany jest ministerialny projekt wykorzystywania w nauczaniu technologii VR.
Ma na celu zachęcić do podróżowania po Polsce i poznawania najróżniejszych zakątków kraju. Uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Tykocinie brali udział w "Turystycznej Szkole".
Równo o 11:11 uczniowie odśpiewali wspólnie Mazurka Dąbrowskiego w ramach akcji Ministerstwa Edukacji Narodowej "Szkoła do hymnu".
Jeżeli uczeń w domu nie ma warunków do tego, aby uczestniczyć w kształceniu na odległość, wówczas dyrektor szkoły zobowiązany jest do tego, aby udostępnić mu w tym celu pomieszczenia w szkole bądź nawet zorganizować naukę stacjonarną - podkreśla wiceminister.
- Będziemy starali się jak najdłużej utrzymać kształcenie stacjonarne w szkołach podstawowych, zwłaszcza w młodszych klasach - zaznacza minister Piontkowski.