Radio Białystok | Koronawirus | Połowa papierowych wniosków składanych do ZUS-u o wsparcie z tarczy antykryzysowej zawiera błędy
Często chodzi o brak podpisu pod oświadczeniem lub zły numer rachunku.
W związku z tym Zakład apeluje o poprawne wypełnianie dokumentów - mówi rzeczniczka białostockiego ZUS-u Katarzyna Krupicka.
- Jednym z najczęstszych błędów we wnioskach jest nie podpisanie oświadczeń. Brak podpisu powoduje, że wniosek zamiast trafić do realizacji, musi zostać uzupełniony. W tym przypadku wszczynane jest postępowanie wyjaśniające. Wydłuża to czas np. na wypłatę świadczenia postojowego - zauważa Katarzyna Krupicka.
Rzeczniczka białostockiego ZUS-u apeluje o sprawdzenie dokumentów przed ich wysłaniem. Jak mówi, niektórzy przedsiębiorcy np. zamiast wynagrodzenia miesięcznego wpisują stawkę godzinową, ale to nie jedyne błędy.
- Inne popełniane błędy to na przykład podpisanie się imieniem i nazwiskiem "Jan Kowalski", który figuruje na wzorze poprawnie wypełnionego wniosku dostępnego na stronie internetowej. Często też w dokumentach brakuje numeru rachunku bankowego, albo jest on zbyt krótki - wyjaśnia Katarzyna Krupicka.
Dodaje, że wiele wniosków do białostockiego ZUS-u wpływało na różne adresy e-mail, co też jest błędem. Wszyscy, którzy chcą złożyć wniosek do ZUS elektronicznie, mogą to zrobić tylko za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS.
W pierwszych dwóch tygodniach kwietnia do oddziału ZUS-u w Podlaskiem wpłynęło ponad 40 tysięcy wniosków o pomoc z tarczy antykryzysowej. Najwięcej dotyczy zwolnienia ze składek ZUS.