Radio Białystok | Galerie | Najpóźniej w październiku ma być gotowy zmodernizowany białostocki dworzec kolejowy [zdjęcia, wideo]
Po modernizacji budynek swoim wyglądem w środku i na zewnątrz nawiązuje do czasów carskich. Najpóźniej jesienią pasażerowie będą mogli korzystać ze zmodernizowanego XIX-wiecznego dworca kolejowego w Białymstoku. Prace w zabytkowym budynku są już ukończone prawie w 90 proc.
Najpóźniej w październiku ma być gotowy zmodernizowany XIX-wieczny dworzec kolejowy w Białymstoku - poinformowano we wtorek (2.06) na konferencji prasowej. W ramach prac przywrócono budynkowi historyczny wygląd.
We wtorek odbyły się odbiory konserwatorskie zabytkowego dworca, w których uczestniczyła m.in. prof. Małgorzata Dajnowicz, podlaski konserwator zabytków.
Prof. Dajnowicz przypomniała, że dworzec jest zabytkiem z końca XIX wieku, a projekt modernizacji został przygotowany na podstawie programu konserwatorskiego tego miejsca i poprzedzony licznymi konsultacjami. Jak mówiła, podczas nich ustalano, m.in. kolor i formę bryły dworca, ale też detale architektoniczne wnętrza budynku, jak kolor ścian, kształt posadzki czy wygląd kas.
W jej ocenie modernizacja białostockiego dworca to udany projekt; będzie służyć promocji i rozwojowi miasta i regionu.
- To wizytówka Białegostoku, naszego regionu. Myślę, że jeden z najpiękniejszych dworców w Polsce - oceniła prof. Dajnowicz.
Konferencja prasowa na białostockim dworcu PKP:
Na dworcu nie ma już antresoli
W ramach inwestycji - jak informuje PKP SA - przywrócony został pierwotny wystrój wnętrza i nawiązuje swoim wyglądem do tego z początku XX w. Wyburzone zostały m.in. antresola wykonana w budynku podczas jego poprzedniej modernizacji, dworzec został przystosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Inwestycja obejmuje też prace wokół dworca, jak nowe nasadzenia i budowę parkingów.
Obecny podczas spotkania wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski mówił, że dworzec wrócił do pierwotnego kształtu, kiedy - jak mówił - pełnił ważną funkcję w rozwoju Białegostoku i kiedy stanowił element połączenia międzynarodowego warszawsko-petersburskiego.
Wojewoda wyraził nadzieję, że także dzisiaj, gdy realizowana jest międzynarodowa trasa kolejowa Rail Baltica, dworzec w Białymstoku (który znajdzie się na tej trasie) będzie ważnym punktem rozwoju miasta i regionu.
W Polsce remontowanych jest 200 dworców
Jak poinformował rzecznik PKP SA Michał Stilger, inwestycja w Białymstoku jest jedną z największych w programie inwestycji PKP SA, który obejmuje zarówno budowę nowych, jak i modernizację zabytkowych dworców. W sumie w kraju objętych nim zostało ok. 200 dworców.
Modernizacja dworca w Białymstoku połączona z zagospodarowaniem terenów przydworcowych zaawansowana jest w prawie 90 proc. - poinformował Stilger i dodał, że wszystkie najważniejsze prace zostały już zrealizowane. Do wykonania pozostało m.in. przeprowadzenie robót wykończeniowych.
- Zakończenie całej inwestycji planowane jest w październiku, ale jeśli prace będą przebiegały bez przeszkód, to pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z dworca jeszcze w miesiącach wakacyjnych - podał Stilger.
Nowoczesne rozwiązania na dworcu
Jak wynika z informacji przekazanej przez głównego wykonawcę prac, czyli firmę Budimex SA zakres prac obejmował z jednej strony przywrócenie oryginalnego wyglądu zabytkowego dworca z XIX wieku, z drugiej strony jego wzmocnienie i zabezpieczenia na kolejne 100 lat bezpiecznej eksploatacji.
Dworzec został wyposażony w nowoczesną instalację BMS (Building Management System) oraz panele fotowoltaiczne o mocy 24 kW. Poprawiona została znacznie izolacja termiczna budynku. Dworzec został wyposażony w nowe instalacje sanitarne i monitoringu. Wyeliminowano także bariery dla osób o ograniczonej możliwości poruszania.
Inwestycja, którą prowadzi PKP SA, a realizuje firma Budimex, rozpoczęła się w listopadzie 2018 roku. Jej koszt to ponad 36 mln zł; współfinansowana jest ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Inwestycja ma zakończyć się w IV kwartale tego roku; na czas prac uruchomiono dworzec tymczasowy.