Radio Białystok | Wiadomości Studio Suwałki | Region: Technologiczne udogodnienia dla klientów ZUS-u
To pierwsze takie urządzenie w Polsce. W Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w Białymstoku, Łomży i Suwałkach zainstalowano wielofunkcyjne urzędomaty. Mają one usprawnić obsługę klientów.
Tak zwany "zusomat" wyposażony jest w dwa dotykowe ekrany, klawiaturę, skaner, system głosowy, telefon. Jest on częścią składową Platformy Usług Elektronicznych, w ramach której funkcjonuje już Centrum Obsługi Telefonicznej, System Kierowania Ruchem, portal internetowy.
Urządzenia te są dostępne dla klientów ZUS-u 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Umożliwiają złożenie wniosku zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Każdy dokument składany przez klienta jest przekazywany do placówki ZUS-u w formie papierowej i elektronicznego skanu. "Zusomat" umożliwia dostęp do portalu PUE (czyli do indywidualnych profili) oraz do strony internetowej Zakładu. W każdej chwili można też połączyć się z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej - umożliwiają to wbudowane w "zusomat" słuchawki telefoniczne.
Z urządzenia bez przeszkód mogą korzystać osoby na wózkach inwalidzkich. Możliwość taką daje drugi z monitorów umieszczony na wysokości wózka.
To nie wszystkie udogodnienia dla klientów. Przed budynkiem zostało zainstalowane urządzenie, które pozwala na obsługę niepełnosprawnej osoby, np. niewidomej, niedowidzącej czy z dysfunkcją narządu ruch. Po naciśnięciu przycisku przed budynek wychodzi pracownik, który pomaga klientowi w załatwieniu jego spraw w urzędzie.
Koszt wdrożenia "zusomatów" w całym kraju to 12,5 miliona złotych, z czego 85 procent pokrywa Unia Europejska, a 15 procent pochodzi z budżetu państwa. (rr/zmj)
Zobacz też:
Kraj: Umorzenie ZUS-owskich składek dla przedsiębiorców
Kraj: Wyższe składki ZUS