Radio Białystok | Wiadomości | Prezenty na Wielkanoc - tradycja, która zyskuje na popularności
autor: Aneta Łaski
Tradycje wielkanocne dotyczące obdarowywania się prezentami nie są tak rozpowszechnione jak w okresie Bożego Narodzenia. Mimo to w wielu domach można zaobserwować zwyczaj wręczania drobnych upominków, zwłaszcza dzieciom.
Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.
Najczęściej podarowuje się słodycze, symboliczne prezenty nawiązujące do wiosny lub zabawne gadżety związane z Wielkanocą.
W niektórych rodzinach pojawia się postać zająca wielkanocnego - odpowiednik Świętego Mikołaja, który zostawia niespodzianki dla najmłodszych. Dzieci angażowane są w zabawy związane z poszukiwaniem ukrytych jajek - zazwyczaj czekoladowych, choć zdarzają się również dekoracyjne jajka wypełnione małymi prezentami.
Dla wielu mieszkańców Białegostoku Wielkanoc to przede wszystkim czas spędzony z rodziną i bliskimi. Nie wszyscy przywiązują wagę do tradycji wręczania prezentów - dla nich najważniejsze są wspólne rozmowy przy wielkanocnym stole.
Dziś Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego, czyli Wielkanoc. To najważniejsze i najradośniejsze święto w całym roku kościelnym - zarówno w Kościele katolickim, jak i w Cerkwi prawosławnej.
- Wielkanoc zachowuje bardziej sakralny i religijny charakter niż Boże Narodzenie. Może też z tego powodu, że święto to nie jest jeszcze tak mocno skomercjalizowane. Ale jeśli weźmiemy pod uwagę sam charakter Wielkanocy, duchowość, to ona zaspokaja naszą jeszcze głębszą potrzebę niż tylko religijną, czyli takiej mistyczności, pewnego czasu przełomu, który jest nam potrzebny do tego, żeby z energią wkroczyć w okres wiosenno-letni - mówi dr Karolina Wierel.
- Takich dekonstrukcji typowych dla marketingu, jeśli chodzi o święta wielkanocne, nie mamy zbyt wielu. O ile na Boże Narodzenie symbole świąteczne dochodzą do skrajnie dziwnych czasami pomysłów, o tyle na Wielkanoc te święta są takie specyficzne, że one jeszcze nie nabrały takiego czysto komercyjnego charakteru - mówił w Polskim Radiu Białystok dr Marek Kruk.