Radio Białystok | Wiadomości | Rozpoczęła się budowa odcinka trasy S19 Haćki-Bielsk Podlaski Zachód
Prawie 326 mln zł ma kosztować rozpoczęta w piątek pod Bielskiem Podlaskim budowa drogi S19 Haćki-Bielsk Podlaski Zachód oraz odcinka DK 66. GDDKiA wskazuje, że to pierwszy fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia w Podlaskiem.
To także pierwszy odcinek S19 budowany w Podlaskiem na południe od Białegostoku. Pozwolenie na budowę tego odcinka wojewoda podlaski wydał pod koniec sierpnia, w piątek przekazano wykonawcy plac budowy i rozpoczęły się prace budowlane.
Inwestycja przewiduje budowę 9 km drogi ekspresowej S19 i 2,2 km drogi krajowej nr 66 w standardzie drogi głównej przyspieszonej. Wykonawcą tej inwestycji jest wybrana w przetargu w systemie projektuj i buduj firma Budimex SA.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informowała wcześniej, że powstaną dwa węzły drogowe: Bielsk Podlaski Północ i Zachód. Zbudowana infrastruktura pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum Bielska Podlaskiego. Zaplanowano 22 obiekty inżynierskie.
P.o. dyrektora GDDKiA w Białymstoku Norbert Wyrwich przypomniał, że dzięki inwestycji powstaną drogi, które będą obwodnicą Bielska Podlaskiego.
Przewidujemy, że ta inwestycja będzie trwała mniej więcej około dwóch lat, czyli powinniśmy puszczać ruch w drugiej połowie 2025 r., tak wynika to z warunków kontraktowych - poinformował Norbert Wyrwich.
Dodał, że w najbliższych dniach mają być wydawane pozwolenia na budowę kolejnych odcinków S19, co oznacza, że budowa tej trasy w Podlaskiem rusza pełną parą.
Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski powtórzył, że Podlaskie jest obecnie jednym wielkim placem budowy i dodał, że zaplanowanych do realizacji robót jest jeszcze sporo. Dodał, że wkrótce będzie można rozpoczynać prace na kolejnych dwóch odcinkach Via Carpatii w regionie.
Obecny na przekazaniu placu budowy wiceminister obrony narodowej Michał Wiśniewski podkreślił, że Via Carpatia to "droga życia" dla województwa podlaskiego, droga, która zmieni status i pozycję województwa, a także szansa na nowych inwestorów, nowe miejsca pracy. Jak mówił, to również - jak to widać na Lubelszczyźnie i w Podkarpackiem - "kręgosłup komunikacyjny" krajów Trójmorza.
Ale również jest drogą życia dla Ukrainy, dlatego że po Via Carpatii przemieszczają się wszystkie konwoje humanitarne, które płyną w tamtą stronę - powiedział dziennikarzom Michał Wiśniewski.
W Podlaskiem trwa też budowa 15,8-km odcinka S19 Kuźnica - Sokółka (w tym 10,6 km drogi ekspresowej i 5,2 km w standardzie GP), trwają przetargi na odcinki: Sokółka - Czarna Białostocka, Czarna Białostocka - Białystok Północ, Białystok Północ - Dobrzyniewo.
Drogowcy czekają na ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) na odcinki: S19 Bielsk Podlaski Zachód - Boćki (12,2 km), S19 Boćki - Malewice (15,9 km), S19 Malewice - Chlebczyn (25,1 km), obwodnicę Bielska Podlaskiego w ciągu DK66 (ok. 6 km drogi w standardzie GP - głównej przyspieszonej) oraz na odcinek Dobrzyniewo-Białystok Zachód. Nie ma też ZRID na odcinek Deniski-Haćki.
GDDKiA, po wyrokach w sądzie administracyjnym uchylających poprzednią decyzję środowiskową, ma nową decyzję środowiskową dla czterech odcinków: Białystok Zachód - Białystok Księżyno (16,6 km), Białystok Księżyno - Białystok Południe (8 km S19 oraz ok. 13,8 km DK65), Białystok Południe - Wojszki (11,2 km), Wojszki - Deniski (most na Narwi z dojazdami - 3,9 km). Wyrwich poinformował, że nowa decyzja środowiskowa została ponownie zaskarżona.
GDDKiA przypomina w komunikacie, że Via Carpatia to międzynarodowy korytarz transportowy łączący Europę południową i północą. W Polsce trasa ma mieć ok. 700 km w pięciu województwach: podlaskim, warmińsko-mazurskim, mazowieckim, lubelskim i podkarpackim. W jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 od Budziska na granicy z Litwą przez Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów do granicy ze Słowacją w Barwinku. Gotowa jest już droga na odcinku Lublin-Rzeszów.