Radio Białystok | Wiadomości | Jest decyzja środowiskowa dla budowy trasy ekspresowej z Białegostoku do Sokółki
To kolejny krok do powstania trasy ekspresowej z Białegostoku do Sokółki. Jest decyzja środowiskowa dla tego odcinka po tzw. starodrożu krajowej "19".
Decyzję wydał Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska. Zajmował się tą sprawą po odwołaniach od decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. To ostateczna decyzja, ale jeszcze nieprawomocna. Zainteresowane strony mogą jeszcze zaskarżyć decyzję GDOŚ do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
W nowej decyzji jest kilka zmian, które trzeba teraz uwzględnić - mówi rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Rafał Malinowski.
W decyzji GDOŚ zwiększona została np. szerokość pięciu górnych przejść dla zwierząt z 30-40 m do 50 m. Zwiększone zostało również światło pionowe przejścia dolnego na cieku Panerka z 3,5 m do 5 m. Organ drugiej instancji uszczegółowił też wiele innych zapisów i zobowiązał GDDKiA do wykonania na etapie ponownej oceny oddziaływania na środowisko (przed wydaniem ZRID) dodatkowych pogłębionych analiz i opracowania ewentualnych kompensat przyrodniczych w celu zmniejszenia oddziaływania inwestycji na siedlisko dubelta oraz siedliska płazów - wyjaśnia szczegółowo Rafał Malinowski.
Według badań środowiskowych budowa drogi ekspresowej nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na obszary Natura 2000. Dlatego może powstać w wariancie przez Puszczę Knyszyńską.
Rafał Malinowski dodaje, że planowany odcinek ma 44 kilometry. Zacznie się od węzła Sokółka-Północ, gdzie kończy się wcześniejszy odcinek, potem biegnie przez Czarną Białostocką, obwodnicę Wasilkowa aż do Dobrzyniewa. Planowana droga będzie dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku w standardzie trasy ekspresowej.
Drogowcy planują ogłosić przetargi na projekt i budowę drogi w drugiej połowie tego roku. Trasa ma powstać w latach 2025 - 2027.