Radio Białystok | Wiadomości | Model kształcenia zawodowego w białostockiej szkole wzorem dla innych placówek w kraju
Białostocki projekt kształcenia dualnego w Zespole Szkół nr 10 może stać się wzorcowym modelem nauczania zawodowego w Polsce. Chodzi o podział obowiązków w nauczaniu między szkołę a lokalne firmy, które już od pierwszej klasy zatrudniają nastolatków, jednocześnie ucząc praktycznego wykorzystania wiedzy.
Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.
W zależności od klasy uczniowie przez kilka dni mają normalne lekcje, a przez kolejne odbywają płatne praktyki u pracodawcy.
- Po trzech latach widać, że ten model działa, bo uczniowie garną się do szkoły, a pracodawcy ustawiają się w kolejce po takich pracowników - mówi dyrektor Zespołu Szkół nr 10 Agnieszka Guzik.
Model nauczania z białostockiego zespołu szkól zainteresował też Radę Przedsiębiorców przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Po dopracowaniu mógłby to być wzór nauczania zawodowego w Polsce - podkreśla ekspert z Centrum im. Adama Smitha Ireneusz Jabłoński. Zaznacza, że z takiego systemu kształcenia z powodzeniem korzystają gospodarki Niemiec, Szwecji czy Holandii.
Propagowaniem i wsparciem takiego modelu nauczania zainteresowany jest też zarząd województwa podlaskiego. Jak zapowiedziała Wiesława Burnos, powołany zostanie specjalny zespół, którego celem będzie wsparcie szkół i przedsiębiorców we wdrażaniu takiego nauczania.
Zespół Szkół Mechanicznych w Białymstoku świętuje 100-lecie powstania. Z tej okazji odsłonięto dwie tablice: jedną w budynku szkoły upamiętniającą jubileusz, a drugą w Centrum Kształcenia Zawodowego upamiętniającą Zbigniewa Lenarta.
Czy w zmieniającej się tak szybko rzeczywistości można zaplanować ścieżkę swojej kariery zawodowej?
Centrum Kształcenia Zawodowego w Wysokiem Mazowieckiem otrzymało Europejską Nagrodę za innowacyjność w nauczaniu (European Innovative Teaching Award).
36 mln zł z UE na rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku i Łapach dostaną łącznie dwie szkoły z tych miast na doposażenie pracowni do nauki zawodu, na stypendia dla najzdolniejszych uczniów, na staże i praktyki u pracodawców i na dokształcanie nauczycieli.