Radio Białystok | Wiadomości | Jest umowa na budowę odcinka Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód trasy S19
405 mln zł będzie kosztować projekt i budowa ok. 10 km odcinka Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód przyszłej trasy S19 Via Carpatia. Dyrekcja GDDKiA w Białymstoku podpisała w środę (19.05) umowę w tej sprawie z wykonawcą.
Umowa podpisana z wykonawcą
Drogę zbuduje wybrane w przetargu konsorcjum firm PORR i Unibep. Umowę podpisano w białostockim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podczas wideokonferencji prasowej.
????️Rusza realizacja????????️#ViaCarpatia w ciągu #S19 będącej też częścią obwodnicy #Białystok. To odc. #Krynice na #DK65-#Dobrzyniewo-Białystok Zachód w ciągu #S8/S19. Powstanie 1⃣4⃣obiektów mostowych w tym2⃣nad rzekami #Supraśl i #Biała.
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) May 19, 2021
????????Otwarcie w 2024 r.! #ŁączymyPolskę
@GDDKiA
pic.twitter.com/Nc1zS5Bm0n
- Dzięki tej umowie, taki wschodnio-południowy ring Białegostoku, cały, wejdzie w fazę realizacyjną i od węzła w Krynicach po węzeł w Haćkach, (S19) będzie w realizacji. To jest ten konkret, który dzisiaj komunikujemy - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
"Via Carpatia priorytetem rządu PiS"
Wiceminister Rafał Weber przypomniał, że Via Carpatia jest "priorytetem rządu PiS", jest realizowana z determinacją i konsekwencją, ma służyć rozwojowi regionów wschodnich, przez które przebiega, ale jest też ważna w ruchu międzynarodowym z północy na południe Europy.
- To jest szlak komunikacyjny, który otwiera transportowo, komunikacyjnie, ale również gospodarczo wschodnie części Rzeczpospolitej, dlatego przykładamy do jego realizacji bardzo dużą uwagę, nie szczędzimy środków finansowych - mówił Weber.
Kolejny odcinek #ViaCarpatia w realizacji!! Na Podlasiu mamy już 60km #S19 w fazie wykonawczej! @AMAdamczyk
— Rafał Weber (@WeberRafal) May 19, 2021
@MI_GOV_PL ???????? #JedziemyDalej
pic.twitter.com/R7NHCPU99P
Powstanie obwodnica Białegostoku
Na konferencji poinformowano, że podpisanie umowy oznacza zakończenie przygotowań do budowy pełnej zachodniej, południowej i wschodniej obwodnicy Białegostoku razem z łącznikiem do DK 65 na wschód od Białegostoku.
Dyrektor GDDKiA w Białymstoku Wojciech Borzuchowski poinformował, że podpisana w środę umowa jest szóstą spośród dziesięciu przetargów na podlaskie odcinki S19, które były prowadzone w 2020 r.
Łącznie od Krynic do Haciek w stronę Bielska Podlaskiego umowami jest objętych 56,4 km drogi S19, a razem ze wschodnim odcinkiem w stronę przejścia z Białorusią w Kuźnicy (odcinek Kuźnica-Sokółka) to 72,2 km S19 objętych umowami - poinformował Borzuchowski. Dodał, że budowa tej drogi to "wielka sprawa" dla regionu.
Droga będzie gotowa na przełomie 2024 i 2025 r.
Odcinek Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód ma być gotowy na przełomie 2024 i 2025 r. Doprowadzi do węzła drogowego Białystok Zachód, gdzie - jak podkreślił Borzuchowski - będzie "główny punkt komunikacyjny Podlasia", bo będą się tu krzyżować projektowana S19 i już istniejąca S8. S19 ma przebiegać nad S8 pomiędzy Choroszczą a węzłem Porosły.
Trudny fragment drogi
Odcinek Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód, choć nie długi, to jest jednak bardzo ważny. To w ramach tego zadania powstanie węzeł Białystok Zachód (typ WA pełna koniczyna), łączący dwie drogi ekspresowe - powstającą S19 z istniejącą S8. W ramach budowy węzła wykonana będzie też przebudowa S8 na długości około 1,9 km.
Zadanie obejmować będzie też budowę 13 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów - nad rzeką Supraśl i rzeką Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok - Ełk.
Droga ekspresowa S19 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każda stronę (z rezerwą terenu pod trzeci pas) i będzie przystosowana do obciążeń 11,5 t/oś. Rodzaj konstrukcji nawierzchni wybierze wykonawca, przy zachowaniu wymagań jakościowych GDDKiA.
Wojewoda podlaski o inwestycjach drogowych
Wiele procedur związanych z budową dróg, np. wydawanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), wywłaszczanie gruntów pod inwestycje, realizuje Podlaski Urząd Wojewódzki.
Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski powiedział, że cieszy, że dużo inwestycji drogowych jest za rządów PiS realizowanych w regionie, na które czekano od wielu lat, układ drogowy w regionie był zaniedbany, a wszyscy oczekują, żeby na drogach było bezpiecznie, ale żeby drogi były też "arteriami rozwoju społeczno-gospodarczego", impulsem do rozwoju dla całego regionu.
Paszkowski dodał, że odcinek Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód będzie trudny technicznie, bo będzie wiele obiektów inżynieryjnych, m.in. przejazd kolejowy, mosty, a droga będzie biegła przez teren w części zurbanizowany, podmiejski.
Na konferencji poinformowano, że oprócz odcinków Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód i Kuźnica-Sokółka, w realizacji (są umowy, trwają prace projektowe) są odcinki: Białystok Zachód-Księżyno, Księżyno-Białystok Południe, Białystok Południe-Ploski, Ploski-Haćki k. Bielska Podlaskiego.