Radio Białystok | Wiadomości | Rail Baltica - rozpoczęła się modernizacja odcinka Czyżew-Białystok

Rail Baltica - rozpoczęła się modernizacja odcinka Czyżew-Białystok

autor: Paweł Wądołowski

17.09.2020, 12:12, akt. 13:19

Ponad 3,5 mld zł będzie kosztowała modernizacja ok. 71-km odcinka Czyżew-Białystok, fragmentu międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica.

fot. Paweł Wądołowski
fot. Paweł Wądołowski

W czwartek (17.09) w Czyżewie oficjalnie rozpoczęto prace. Inwestycja jest sumą ok. 3 mld zł dofinansowana z UE z programu Łącząc Europę (CEF) zarządzanego przez Komisję Europejską.

Czyżew-Białystok to ostatni niezmodernizowany jeszcze fragment kolejowej trasy z Warszawy do Białegostoku.

Władze prowadzącej inwestycję spółki PKP PLK SA podkreślają, że po zakończeniu prac - w 2024 r., pociągi wożące pasażerów będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h, towarowe z prędkością 160 km/h, a podróż na trasie Warszawa-Białystok zajmie mniej niż półtorej godziny.

Prace na odcinku Czyżew-Białystok mają potrwać do 2023 r., w 2024 r. będzie jeszcze instalowany system sterowania, na całej trasie Warszawa-Białystok będą też budowane skrzyżowania bezkolizyjne - także na wcześniej realizowanych projektach - i wtedy pociągi na całej trasie Białystok-Warszawa będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h - poinformował na konferencji prasowej w Czyżewie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Zaznaczył, że prace na odcinku Czyżew-Białystok mają się odbywać przy zachowaniu ruchu pociągów - jednym torem - choć jakieś utrudnienia mogą wystąpić. Już demontowane są stare szyny, dostarczane nowe, tłuczeń, podkłady kolejowe.

Wykonawcą odcinka Czyżew-Białystok jest wybrane w przetargu polsko-chińskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o.,( lider konsorcjum), Stecol Corporation i Sinohydro Corporation Limited. Inwestycja jest dofinansowana z UE z programu CEF (Connecting Europe Facility, Łącząc Europę). Umowę podpisano pod koniec czerwca 2020 r.

Ireneusz Merchel zaznaczył, że przygotowania do tej inwestycji trwały od lat, były też zmiany w projekcie (pierwotnie inwestycja przewidywała możliwość jazdy pociągów pasażerskich z prędkością 160 km/h), ale w końcu prace ruszyły.


Jedna z największych inwestycji kolejowych


PKP PLK podkreślają, że Rail Baltica to jedna z największych i najważniejszych inwestycji kolejowych, którą realizują, i jedna z kluczowych inwestycji w Krajowym Programie Kolejowym. Ma się przyczynić do większej konkurencyjności kolei w komunikacji z krajami nadbałtyckimi.

Minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak powiedziała, że cieszy, że mimo pandemii realizowane są inwestycje infrastrukturalne zarówno te wspierane z budżetu państwa, jak i ze środków UE, a inwestycja to także wsparcie firm, bo inwestycje w infrastrukturę publiczną, prywatną "mają charakter antykryzysowy". Podkreśliła, że wsparcie modernizacji odcinka Rail Baltica świadczy o tym, jak ważna to inwestycja dla międzynarodowej sieci transportowej, sieci TNT. Z budżetu państwa pochodzi 20 proc. kosztów inwestycji.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zaznaczył, że Rail Baltica, która jest w korytarzu komunikacyjnym na północ Europy jest ważnym elementem gospodarki regionów przez które biegnie, jest też ważna dla lokalnych społeczności, lepszej komunikacji. Wyraził przekonanie, że inwestycja będzie dobrze służyć Polsce i innym krajom nadbałtyckim.

Na odcinku Czyżew-Białystok będą zmodernizowane stacje: Czyżew, Szepietowo, Łapy, Racibory oraz Białystok. Powstanie nowa stacja Baciuty. W Białymstoku powstanie nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza. Na stacji głównej powstaną cztery nowe zadaszone perony z systemem informacji dla pasażerów. Przebudowanych będzie 11 przystanków: Kity, Dąbrowa Łazy, Szymbory, Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Uhowo, Bojary, Trypucie, Niewodnica, Klepacze. Infrastruktura stacji i przystanków będzie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Będą likwidowane na całym odcinku Czyżew-Białystok wszystkie przejazdy w poziomie szyn. Powstanie 25 wiaduktów.

Modernizacja trasy będzie także oznaczać większą jej przepustowość. Prezes PKP PLK podał, że po modernizacji trasą będzie mogło jeździć kilkadziesiąt par pociągów, obecnie to kilkanaście par.

Przed inauguracją budowy, ministrowie, władze PKP PLK z burmistrz Czyżewa Anną Bogucką, delegacjami lokalnymi złożyły w Czyżewie kwiaty pod symbolicznym wagonem-pomnikiem upamiętniającym ofiary zsyłek na Sybir. Pomnik znajduje się przy stacji kolejowej.

źródło: PAP | red: maj

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z iOS

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z Androidem

Przeczytaj, zanim skomentujesz

ZOBACZ TEŻ:


Jest pozwolenie na budowę kolejnego odcinka Rail Baltica - od granicy województw do stacji Czyżew

20.07.2020, 11:25

Pozwolenie na budowę ok. 6,5-km odcinka międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica od granicy województw: mazowieckiego i podlaskiego do stacji Czyżew wydał w poniedziałek (20.07) wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.


Jest umowa na modernizację odcinka Czyżew-Białystok trasy Rail Baltica

26.06.2020, 13:59

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w piątek (26.06) w Białymstoku umowę na modernizację ok. 71 km odcinka Czyżew-Białystok trasy kolejowej Rail Baltica. Koszt inwestycji, którą zrealizuje polsko-chińskie konsorcjum, sięga 3,3 mld zł. Trasa ma być gotowa w 37 miesięcy, licząc od rozpoczęcia prac.


Jest kolejna decyzja przybliżająca budowę trasy Rail Baltica Białystok - Czyżew

22.06.2020, 10:36

Coraz bliżej budowy trasy kolejowej Rail Baltica na odcinku Czyżew - Białystok. Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski wydał decyzję lokalizacyjną na fragment pomiędzy Łapami a stolicą województwa. Wkrótce inwestor będzie starać się również o pozwolenie na budowę w tym miejscu. Trasa ma mieć ok. 16 km.





ZNAJDŹ NAS


















źródło: www.radio.bialystok.pl

Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok