Radio Białystok | Wiadomości | Konsultacje w Dobrzyniewie Dużym ws. kolejowej obwodnicy Białegostoku - przyszło ponad 500 osób

Konsultacje w Dobrzyniewie Dużym ws. kolejowej obwodnicy Białegostoku - przyszło ponad 500 osób

autor: Wojciech Szubzda

3.02.2020, 07:50, akt. 4.02.2020, 22:24

Wielu mieszkańców mówi, że nie chce tej inwestycji w sąsiedztwie swoich domów. Ponad pół tysiąca osób przyszło do szkoły w Dobrzyniewie Dużym na spotkanie w sprawie planowanej północnej kolejowej obwodnicy Białegostoku. Przedstawiciele inwestora, czyli spółki PKP PLK przedstawili mieszkańcom kilka wariantów przebiegu torów.

Na konsultacje w Dobrzyniewie Dużym przyszło ponad 500 osób, fot. Wojciech Szubzda
Na konsultacje w Dobrzyniewie Dużym przyszło ponad 500 osób, fot. Wojciech Szubzda


0:00
0:00
PKP PLK prowadzi konsultacje ws. północnej kolejowej obwodnicy Białegostoku - relacja Wojciecha Szubzda | Pobierz plik.


0:00
0:00
Konsultacje w Dobrzyniewie Dużym ws. kolejowej obwodnicy Białegostoku - relacja Wojciecha Szubzdy | Pobierz plik.


Problemy z odsłuchem?

Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.

Spotkanie w Dobrzyniewie Dużym trwało ponad 4 godz.

Przeciwnicy inwestycji zwracają uwagę, że w gminie Dobrzyniewo Duże oprócz pociągów będzie również większych ruch samochodowy, bo mają także powstać drogi ekspresowe.

Społeczny Komitet Na Rzecz Rozwoju Gminy Dobrzyniewo Duże przygotował własne warianty przebiegu obwodnicy. Biegnie głównie terenami leśnymi. Przedstawiciele spółki PKP PLK mówią, że na razie analizują społeczne plany.

Podobne konsultacje w środę (05.02) w Knyszynie.



Warianty PKP PLK

Wariant burmistrza Wasilkowa

Warianty społecznego komitetu



- Nasze projekty nie ingerują tak mocno w zabudowę, jak plany PKP - mówi Agnieszka Sadowska ze Społecznego Komitetu Na Rzecz Rozwoju Gminy Dobrzyniewo Duże.


- Nasz wariant przebiega głównie terenami Lasów Państwowych. Jedyny punkt konfliktowy, który może wystąpić ze społeczeństwem to jest pewien obszar gminy Knyszyn. Szukaliśmy na całym przebiegu wejścia do trasy E75, które będzie bardzo problematyczne. Szukaliśmy takiego miejsca, żeby nie było tam zabudowy, lub było jej jak najmniej - tłumaczy Agnieszka Sadowska.



Wariant społeczny jest dłuższy niż plany kolejarzy. Przebiega głównie przez lasy. Agnieszka Sadowska przyznaje, że to też jest trudny teren do prowadzenia takiej inwestycji.


- Wszędzie będą problemy, nie ma co się oszukiwać. Nie ma takiego terenu, żeby były czyste pola, w promieniu 5 km od linii nie było zabudowań, nie było lasu, nie było niczego. Niestety Podlasie jest regionem, w którym dominują obszary Natura 2000. Natomiast z dwojga złego, jeżeli mamy wybierać byt ludzi, ich zdrowie i ich samopoczucie i wybierać wycinkę lasu, to nie w takich sprawach lasy też się wycina - mówi Agnieszka Sadowska.


Mieszkańcy ze społecznego komitetu pytali również PKP PLK, ile kosztuje opracowanie studium wykonalności tej inwestycji.


- Zapytaliśmy w trybie dostępu do informacji publicznej PKP o koszt wykonania studium. Okazuje się, że jest to 1,5 mln zł - mówi Krzysztof Tur ze Społecznego Komitetu Na Rzecz Rozwoju Gminy Dobrzyniewo Duże.


Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK potwierdza, że w ubiegłym roku spółka podpisała umowę z wykonawcą na całościowe opracowanie studium wykonalności. Podkreślą, że za umówioną kwotę, wykonawca nie tylko przygotował pierwsze warianty, ale także kolejne, a to nie koniec prac za tę kwotę.


- Studium wykonalności to rzeczywiście szereg czynności, które wykonawca tego studium musi wykonać. To są prace, które trwają ok. 2 lat i to jest pierwszy krok do tej inwestycji. Studium wykonalności ma odpowiedzieć na pytanie, jaki wariant inwestycyjny jest najkorzystniejszy - tłumaczy Karol Jakubowski.


Tzw. kolejowa północna obwodnica Białegostoku ma połączyć trasę z Warszawy przez Białystok do Ełku z trasą z Białegostoku do Sokółki. Spółka PKP PLK szacuje, że wybór najkorzystniejszego wariantu będzie możliwy pod koniec tego roku, a sama inwestycja powstanie za 7 lat.

| red: wsz, mag

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z iOS

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z Androidem

Przeczytaj, zanim skomentujesz

ZOBACZ TEŻ:


Konsultacje z mieszkańcami gm. Wasilków nt. budowy północnej kolejowej obwodnicy Białegostoku

31.01.2020, 09:03

Mieszkańcy gminy Wasilków mogli wypowiedzieć się na temat planowej inwestycji spółki PKP PLK. Chodzi o budowę północnej kolejowej obwodnicy Białegostoku. Inwestor organizuje konsultacje społeczne w tej sprawie.


Najbardziej kontrowersyjne warianty przebiegu kolejowej północnej obwodnicy Białegostoku nie będą realizowane

30.01.2020, 07:26

Spotkanie trwało ponad 3 godziny i nie było już tak burzliwe, jak pierwsze konsultacje kilka miesięcy temu.


PKP PLK organizuje konsultacje społeczne ws. Kolejowej Północnej Obwodnicy Białegostoku

22.01.2020, 16:01

Kolejarze przedstawią nowe warianty inwestycji, a mieszkańcy będą mogli zgłosić swoje uwagi. W przyszłym tygodniu spółka PKP PLK organizuje konsultacje społeczne ws. planowanej Kolejowej Północnej Obwodnicy Białegostoku.


PKP przedstawiło kolejne propozycje dot. północnej obwodnicy kolejowej Białegostoku

17.01.2020, 12:27

Ta inwestycja wzbudza kontrowersje i protesty mieszkańców okolic Białegostoku. Dlatego PKP PLK przedstawiło nowe propozycje. Chodzi o budowę północnej obwodnicy kolejowej Białegostoku.


Jest nowoczesny i ekologiczny - nowy dworzec w Czeremsze otwarty [zdjęcia, wideo]

16.01.2020, 14:03

To pierwszy taki dworzec kolejowy w województwie podlaskim. Z tzw. Innowacyjnego Dworca Systemowego mogą już korzystać pasażerowie w Czeremsze.


W lutym poznamy firmę która zaprojektuje dworzec kolejowy w Suwałkach

10.01.2020, 07:22

6 ofert na wykonanie projektu dworca w Suwałkach wpłynęło do Polskich Kolei Państwowych. Wartość zlecenia to ponad 600 tysięcy złotych.


PKP PLK oddały do użytku kolejne 15 km Rail Baltica i drugi most na Bugu

31.12.2019, 15:20

Kolejne 15 km trasy kolejowej Rail Baltica: od stacji Sadowne Węgrowskie do Małkini, oraz drugi most na Bugu na tej trasie oddały do użytku PKP PLK - podała we wtorek (31.12) spółka w komunikacie prasowym.





ZNAJDŹ NAS


















źródło: www.radio.bialystok.pl

Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok