Radio Białystok | Wiadomości | PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę odcinka Rail Baltica Czyżew-Białystok
PKP PLK ogłosiły przetarg, w którym chcą wyłonić wykonawcę robót budowlanych na 70-kilometrowym odcinku Czyżew-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Zainteresowane firmy mogą się zgłaszać do 11 września - podały w czwartek (02.08) PKP PLK.
Kluczowa inwestycja w Podlaskiem
- To ostatni - trzeci etap prac na linii z Mazowsza na Podlasie. Po zakończeniu prac, podróż z Warszawy do Białegostoku skróci się poniżej dwóch godzin - poinformował w czwartek Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
Rail Baltica to kluczowa inwestycja kolejowa w Podlaskiem. Trasa jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego. Prowadzi z Berlina, przez Warszawę, do Helsinek. W Polsce ma być zmodernizowanych 341 km tej trasy: Warszawa-Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.
Pierwszy etap prac na Rail Baltica, czyli przebudowa odcinka Rembertów - Tłuszcz (Sadowne) dobiega końca, trwają także prace na odcinku Sadowne-Czyżew - przypomniał Karol Jakubowski.
Szybsza i bezpieczniejsza podróż koleją
PKP PLK podkreślają, że efektem prowadzonych inwestycji ma być szybsza i bardziej bezpieczna podróż koleją. Na 70-kilometrowym odcinku Rail Baltica Czyżew- Białystok będą przebudowane tory, sieć trakcyjna, osiem mostów, w tym największy na rzece Narew, 22 przejazdy kolejowo-drogowe, urządzenia sterowania ruchem, pięć nowych wiaduktów. - W Szepietowie zaplanowano wiadukt kolejowy i drogowy, w Uhowie i na drodze gminnej łączącej Baciuty z Barszczówką wiadukt drogowy, a w Łapach wiadukt kolejowy. Inwestycja obejmuje także układ drogowy w Łapach - poinformował Jakubowski. W Białymstoku powstanie nowe centrum sterowania ruchem.
Przebudowanych będzie także 13 przystanków, gdzie powstaną nowe wiaty, ławki, nagłośnienie, tablice informacyjne, oświetlenie. - Wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się - poinformował Jakubowski. Dodał, że na stacjach będą zmodernizowane perony, które będą wyższe i szersze oraz dobrze oznakowane, powstaną podziemne przejścia z pochylniami.
Po zakończeniu prac, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.
Inwestycja jest dofinansowana z UE z programu CEF - Connecting Europe Facility - Łącząc Europę. Roboty na odcinku Czyżew-Białystok mają być zrealizowane do końca 2020 r.