Radio Białystok | Wiadomości | 30 mln zł z UE na e-usługi dla mieszkańców Podlaskiego
30 mln zł z UE wesprze w Podlaskiem rozwój różnych e-usług dla mieszkańców, by w internecie mogli załatwiać więcej swoich spraw urzędowych, a nie tylko - jak to jest zazwyczaj - pobierać formularze.
Urząd Marszałkowski w Białymstoku zaczął w czwartek (4.05) przyjmować konkursowe projekty. Najlepsze dostaną dotacje z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020.
Rozwój usług elektronicznych jest szczególnie ważny w naszym regionie. Często słyszymy uwagi, że potrzebne są drogi w województwie podlaskim, ponieważ musimy zwiększać naszą dostępność. Tego nie kwestionuję, ale dostępność to również e-usługi - powiedziała wicemarszałek województwa Anna Naszkiewicz.
Dodała, że z e-usług może korzystać każdy, bo każdy ma do załatwienia w urzędzie jakieś sprawy. "A na pewno szybciej i wygodniej robić to nie wychodząc z domu, właśnie dzięki usługom elektronicznym. Wymierny efekt tego konkursu to skrócenie czasu i usprawnienia obsługi w administracji, a także znacząca poprawa dostępu do e-usług mieszkańców województwa” - dodała.
Samorząd przygotowuje infrastrukturę, urzędników i mieszkańców
Dyrektor departamentu społeczeństwa informacyjnego w urzędzie marszałkowskim Agnieszka Aleksiejczuk podkreśla, że głównym zadaniem samorządu województwa w e-administracji jest wdrożenie potrzebnej do tego infrastruktury, przygotowanie urzędników, w ostatniej fazie także mieszkańców.
"Do tej pory usprawniliśmy komunikację elektroniczną między urzędami. Pracowaliśmy w tym zakresie jako departament ze 129 partnerami, którzy z kolei koordynowali prace w ramach swoich jednostek. Dzięki temu na Cyfrowym Urzędzie Wrót Podlasia jest ponad 1,1 tys. jednostek administracji samorządowej" - poinformowała Aleksiejczuk.
Złożenie przez internet wniosku o wydanie dowodu osobistego, zgłoszenie utraty tego dokumentu, wymeldowanie się z pobytu stałego pod danym adresem, złożenie skargi, prośba do urzędu stanu cywilnego o wydanie aktu małżeństwa, urodzenia czy zgonu - to tylko niektóre sprawy, które można załatwić drogą elektroniczną. Wystarczy wejść na stronę www.cu.wrotapodlasia.pl i zobaczyć, jak to działa. By korzystać z e-usług trzeba mieć profil zaufany lub podpis elektroniczny.
Samorządy mogą wymyślić nowe usługi
"Nie chcemy im podpowiadać jakie, czekamy na ich kreatywne pomysły" - powiedziała Aleksiejczuk.
Pieniądze można m.in. zdobyć także na udoskonalenie usług już istniejących, na zakup oprogramowania, by mogły z niego korzystać osoby z niepełnosprawnościami, można rozbudować bazy danych, zwiększyć bezpieczeństwo teleinformatyczne, np. danych osobowych. Przewidziane jest także wsparcie w formie szkoleń czy doradztwa.
"W szczególny sposób widzimy potrzebę promocji elektronicznych usług. Polacy chętnie komunikują się on-line z bankami, coraz częściej wypełniają zeznania podatkowe przez internet. Jakkolwiek kwalifikowany podpis elektroniczny jest stosunkowo drogi, to do uwierzytelnienia w komunikacji z administracją publiczną w większości wypadków wystarczy darmowy profil zaufany. Można go potwierdzić w coraz większej liczbie instytucji, w tym w wielu bankach" - podkreśla Aleksiejczuk.
500 usług i 42 tys. pism w ciągu ostatniego roku
Marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński informował w kwietniu podczas konferencji o e-administracji w regionie, że w ciągu ostatniego roku, w ramach Cyfrowego Urzędu Wrót Podlasia wdrożono 500 usług, a mieszkańcy złożyli 42 tys. pism.
Marszałek mówił również, że kolejne szkoły w regionie chcą korzystać z tzw. elektronicznego dziennika. Dyrektor Agnieszka Aleksiejczuk poinformowała, że e-dziennik działa w 125 szkołach, a wdraża go kolejnych 186.
Są w regionie samorządy, np. powiat moniecki, gminy: Knyszyn i Nowinka, które są liderami w regionie w e-administracji. Urząd marszałkowski zaprosił je, by dzieliły się swoimi doświadczeniami z innymi samorządami.