Radio Białystok | Gość | Karol Jakubowski - z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Za ponad 640 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują kolejny odcinek linii Warszawa - Białystok - międzynarodowego korytarza transportowego Rail Baltica.
Przebudowane zostaną stacje Małkinia i Sadowne. Inwestycja obejmie trzy mosty, tory, sieć trakcyjną, perony i przejazdy kolejowo-drogowe między stacjami Sadowne i Czyżew.
O tej modernizacji z Karolem Jakubowskim z zespołu prasowego PKP PLK SA rozmawia Lech Pilarski.
Z powodu kradzieży elementów sieci trakcyjnej z wtorku na środę (13/14.06) trzeba było wstrzymać ruch na trasie kolejowej Białystok - Warszawa. Na kilka godzin pasażerowie utknęli w pociągach. Teraz ruch częściowo wznowiono. Kradzież zauważono około północy na odcinku Szepietowo - Racibory.
Lech Pilarski: zaczniemy od sprawy, która jest bieżąca. Dzisiaj na trasie Białystok - Warszawa pociągi stały od 5:00 do 7:00 rano z powodu kradzieży linii trakcyjnej.
Karol Jakubowski: Około północy stwierdziliśmy kradzież elementów sieci trakcyjnej na odcinku pomiędzy stacjami Szepietowo - Racibory. Na miejscu od początku są nasze służby techniczne, które dokonują napraw tak, aby jeszcze dzisiaj wieczorem przywrócić pełną przejezdność tego odcinka.
Ważna informacja dla wszystkich pasażerów jest taka, że od 7:10 została uruchomiona już trakcja spalinowa na tym odcinku, a zatem pociągi, które kursują między Warszawą a Białymstokiem w tym momencie powróciły na swój szlak. Oczywiście służby dyżurne w tym przypadku tak starają się prowadzić ruch pociągu, aby zmiany w organizacji były w jak najmniejszym stopniu odczuwane przez pasażerów.
A teraz oczywiście musimy się liczyć z około 30-minutowym opóźnieniami, które mogą wystąpić w związku z kradzieżą. W tym przypadku - tak samo jak w przypadku innych tego typu zdarzeń - natychmiast o całym zajściu poinformowaliśmy Straż Ochrony Kolei oraz policję. Na miejscu są nasze służby. Działamy w taki sposób, aby pasażerowie jak najszybciej mogli w pełni korzystać z przepustowości linii kolejowej, a zatem aby mogli pociągami jeździć planowo.
Ponowne założenie sieci trakcyjnej będzie trwało do wieczora?
Zakładamy, że prace przy naprawie sieci trakcyjne będą trwały do ok. 20:00. Natomiast w tego typu przypadkach najważniejsze jest w pierwszej kolejności zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim, którzy znajdują się w tym momencie na linii kolejowej, zabezpieczenie skradzionego elementu i oczywiście naprawa.
Jak zmodernizujecie linię Białystok - Warszawa, to takie kradzieże będą możliwe?
Modernizowane linie kolejowe - w momencie, kiedy wymieniamy również sieć trakcyjną - stają się mniej atrakcyjne dla złodziei, dlatego że te elementy, które dzisiaj na liniach kolejowych są metalowe, które mogą stanowić łakomy kąsek dla złodzieja, w przypadku zmodernizowanej linii kolejowej są robione ze specjalnych tworzyw, które nie są atrakcyjne dla złomiarzy. A zatem możemy powiedzieć, że taka linia kolejowa, która przeszła gruntowną modernizację, jest złodziejoodporna albo ewentualnie mało atrakcyjna.
Oczywiście tego typu modernizacje, które prowadzimy, prowadzimy nie tylko przy sieci trakcyjnej. Wczoraj, kiedy podpisaliśmy umowę na przebudowę kolejnego odcinka trasy kolejowej łączącej Warszawę z Białymstokiem, na odcinku Sadowne - Czyżew, podpisaliśmy umowę, która dotyczy kompleksowej modernizacji 35-kilometrowego odcinka linii kolejowej. I tutaj nie tylko sieć trakcyjna, ale także tory, to, co pod torami będzie również wymienione.
Czy będzie także drugi most kolejowy przez Bug?
Linia kolejowa będzie dostosowana do prędkości 160 km na godzinę i zniknie to tzw. wąskie gardło na rzece Bug. Dzisiaj tam funkcjonuje przeprawa jednotorowa. Natomiast powstanie docelowo druga podobna konstrukcja równoległa do poprzedniego mostu i wtedy to wąskie gardło zupełnie zniknie. Jeden i drugi most będzie dostosowany do prędkości 160 km na godzinę. A zatem to jeszcze wpłynie na skrócenie czasu przejazdu między Warszawą a Białymstokiem.
No i oczywiście to, co bardzo ważne z punktu widzenia pasażera - zmodernizowana linia będzie całkowicie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Infrastruktura pasażerska, która dzisiaj - nie oszukujmy się - nie gwarantuje takich możliwości wygodnego wsiadania do pociągu, będzie wyglądała zupełnie inaczej. Stacje Małkinia i Sadowne będą całkowicie zmienione, będą wyższe perony wyposażone w funkcjonalne wiaty, oświetlenie.
Kiedy dalszy ciąg modernizacji - z Czyżewa do Białegostoku?
Ja tylko przypomnę, że już półtora roku temu zakończyliśmy prace torowe na tym pierwszym odcinku - do Sadownego. I tutaj pociągi kursują już z prędkością 160 km na godzinę. Od sierpnia zaczynamy przebudowę środkowego odcinka. W przyszłym roku planujemy przebudowę odcinka pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem.
Dzisiaj jesteśmy jeszcze na etapie wyłaniania wykonawcy dla tego zadania. W przyszłym roku podpiszemy też umowę z wykonawcą całych robót i pod koniec 2018 roku wystartujemy z przebudową. I tutaj ważne dla wszystkich pasażerów, którzy kursują pomiędzy Warszawą a Białymstokiem, ta linia kolejowa będzie przejezdna.
Objazdy będą, ale z objazdów nie będą korzystały pociągi pasażerskie. Te będą cały czas poruszały się po linii E75 między Warszawą a Białymstokiem, a zatem będziemy jeździli bezpośrednio tymi samymi pociągami, którymi dzisiaj jeździmy. Z objazdu skorzystają pociągi towarowe, bo tutaj też przygotowujemy takie linie, które będą służyły do tego, aby troszeczkę rozłożyć ruch.
Kiedy zostaną zakończone prace modernizacje na całym odcinku pomiędzy Białymstokiem a Warszawą?
Liczymy, że w 2020 r. prace pomiędzy Warszawą a Białymstokiem zostaną zakończone i wtedy pociągi będą już mogły kursować po tej linii z prędkością 160 km na godzinę. Te najszybsze pociągi będą mogły pokonać ten dystans w mniej niż 2 godziny, a zatem takie połączenie będzie bardzo konkurencyjne dla tych samochodowych i autobusowych.
Dodatkowo jeszcze zyskają podróżni, ponieważ będą mieli wyremontowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych wszystkie obiekty pasażerskie na linii kolejowej - czyli wszystkie stacje, wszystkie przystanki będą całkowicie odremontowane, wyposażone w windy, w przejścia podziemne, w nowe wiaty, oświetlenie. To rzeczywiście umożliwi sprawniejszy i wygodniejszy sposób dojeżdżania do Białegostoku i Warszawy.
Kwestia związana z utrudnieniami na odcinku od Sadownego do Czyżewa - prace zaczynają się w sierpniu - czy będą opóźnienia pociągów, czy będziecie wprowadzali komunikację zastępczą autobusową? Jak to będzie wyglądało?
Wszystkie prace, które będziemy wykonywać na linii Rail Baltica, ale także wszystkie inne prace, które wykonujemy w całej Polsce, są wpisywane w rozkład jazdy. A zatem pasażer, który staje na przystanku i patrzy na odjazd swojego pociągu, widzi realny czas przejazdu i w tym przypadku, jeżeli mówimy o remoncie odcinka Czyżew - Sadowne, nie mówimy w ogóle o wstrzymywaniu ruchu pasażerskiego. Pociągi będą jeździły po jednym torze pomiędzy tymi dwoma stacjami. Pasażerowie będą przez cały czas mogli korzystać z tych samych połączeń bezpośrednich między Warszawą a Białymstokiem, które są realizowane na linii E75.
Natomiast kiedy będziemy pracować na kolejnym odcinku tej linii, czyli między Czyżewem a Białymstokiem, również ruch będzie utrzymany. Planujemy nasycić tę linię podczas remontu maksymalnie pociągami pasażerskimi. Natomiast towarowe, które również dzisiaj poruszają się po tej linii kolejowej, będą skierowane trasami objazdowym i nie będą ingerowały w to, co dzieje się na linii kolejowej.
Efektem tych modernizacji będzie zwiększona przepustowość linii kolejowej, a zatem będzie mogła docelowo pomieścić większą liczbę pociągów niż dzisiaj. Będą one mogły jeździć szybciej, będą mogły to być pociągi cięższe, także pociągi towarowe będą mogły korzystać z tych połączeń.